چرا کیفیت نان در هفته های اخیر پایین آمده است؟

نان یکی از کالاهای اساسی در سبد غذایی مردم محسوب می شود و از قدیم نان را برکت خدا می دانند و با توجه به اهمیت این ماده غذایی، پایین بودن کیفیت آن اثر بدی بر تغذیه روزانه مردم می گذارد.

فارغ از اینکه نان در نگاه مردم ایران چه جایگاه معنوی دارد، از نظر علمی نیز این نکته اثبات شده است که نان به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه اول هرم غذایی، از مهمترین عناصر این گروه بوده و نقشی اساسی در تغذیه سالم افراد دارد، اما متاسفانه سال های زیادی است که کیفیت این محصول در کشور و استان  دستخوش تغییر شده و افت کیفی آن، هدررفت قابل توجه این محصول مهم را بدنبال داشته و علیرغم تمام اقدامات انجام شده الخصوص توسط استاندار پرتلاش دکتر زنگانه، مردم و نانوایان همچنان از مشکلات نان  گلایه دارند.

عرب، یکی از نانوایان شهر کردکوی :کیفیت آرد با گذشته قابل مقایسه نیست

عرب یکی از خبازان شهر کردکوی بیان کرد: کیفیت آردهایی که توزیع می شود پایین بوده و قابل مقایسه با قدیم نیست و در نتیجه پخت نان هم مانند گذشته با کیفیت انجام نمی شود و مردم همچنان از بابت کیفیت نان گلایه دارند.

وی افزود: مردم فقط نانوا را مقصر بی کیفیتی نان می دانند، در حالی که مشکل اصلی آرد است.

وی ادامه داد: مردم فقط از نانوا نان خوب می خواهند اما نمی دانند که کیفیت آرد پایین است

وی یکی از گلایه های مردم را ماندگاری پایین نان دانست و افزود: اکثر مردم نان را فریزری مصرف می کنند و ماندگاری پایین نان سبب نارضایتی آنها شده و مدام از نانوا گلایه دارند.

اما طی هفته های اخیر، شهروندان دوباره نسبت به سیاه بودن و کیفی نبودن نان معترض شده اند تا جایی که برخی مدعی هستند علیرغم قیمت های بالا، بخشی از نان، دور ریز و به ضایعات تبدیل می شود.

افزایش سبوس در آرد نان موجب تیرگی و ضخامت دور نان می شود، افزود:  اکنون در شهرستان  کردکوی چند 100 واحد نانوایی فعالیت دارند  که بخش عمده نان مورد نیاز مردم را تامین می کند حال تغییر در محتویات آرد می تواند موجب نارضایتی شهروندان از تولید این محصول استراتژیک در کشور شود.

با وجود اینکه مسئولان بخش بهداشت کشور و استان گلستان براین باورند که باید مصرف سبوس برای سلامتی جامعه افزایش یابد، اما افزایش بیش انداز سبوس کیفیت نان را بسیار پایین آورده است. اما به طور حتم سبوس مورد نیاز جامعه می تواند از منابع غذایی دیگری علاوه بر نان تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous post وضعیت آب و هوا، امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ / بارش گسترده برف و باران در کشور / هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان ۱۸ استان
Next post احتمال واریز «عیدی» مستمری‌بگیران صندوق روستاییان ظرف هفته آتی