سفر به کویرایران  >

مناطق بياباني ايران سرشار از جاذبه هاي توريستي و گردشگري هستند. شايد بتوان گفت اكثر شهرها و يا حتي برخي از مناطق روستايي واقع در نواحي بياباني داراي آثار فرهنگي و يا جاذبه هاي تاريخي و طبيعي منحصر به فرد هستند. از يزد و كاشان و اصفهان گرفته تا كرمان و خراسان و سمنان و… كه همگي در محدوده مناطق بياباني ايران قرار گرفته اند و هريك از شهرهاي اين استانها ويژگيهاي خاص تاريخي-فرهنگي و طبيعي خود را دارند كه مي توانند در جذب گردشگران داخلي و خارجي بخوبي نقش ايفا كنند. از كويرهاي نمك بيابانهاي مركزي تا شهر افسانه اي كالوت هاي لوت و تپه هاي شني اطراف هر يك از شهرها و روستاهاي مناطق فوق با برنامه ريزي و مديريت درست

مي توان درآمد قابل توجهي براي عمران و آباداني مردم همان سرزمين كسب كرد كه خود  راهي در جهت مهار بيابان زايي محسوب مي شود. در صنعت توريسم و گردشگري، حتي گردشگري روستايي نيز به عنوان يک بخش مهم در جذب گردشگران داخلي و خارجي همواره مورد توجه کشورهايي بوده که از راه توسعه گردشگري درآمدزايي كرده‌اند چرا كه هدف بعضي از گردشگران مطالعه و تحقيق درباره طبيعت منطقه و روستاها و روابط اجتماعي اين قشر از مردم است. رصد ستارگان در شبهاي صاف بيابان، انواع تپه هاي شني و شكل هاي متنوع چهره مناطق بياباني و هزاران جاذبه‌ي ديگر كه وقتي كويرشناسان و بزرگان علوم زمين‌شناسي و جغرافياي طبيعي ايران با تجربه‌ي طولاني خود از آن سخن مي‌گويند، آدم مات و مبهوت مي ماند، مي‌تواند در نوع خود سالانه هزاران گردشگر طبيعت‌دوست را روانه ايران كند. بسياري از کشورهاي آسيايي مشابه كشور ما حتي همين شيخ نشين هاي اطراف ما از سرزمين هاي شني و سوزان خود درآمد هاي هنگفتي از طريق جذب گردشگران خارجي كسب مي كنند بطوريكه بخش قابل توجهي از درآمدهاي ملي آنها از همين راه تامين مي‌شود.

هزینه و لوازم سفر به کویر ایران
لوازم سفر بستگی به مدت و مکان اقامت شما دارد مسلما اگر طولانی مدت باشد و نخواهید از کاروانسراهای موجود استفاده کنید، لوازم کاملتری نیاز است، برای سفرهای گروهی لازم است قبلا هماهنگی لازم را به عمل آورید.
لوازم مورد نیاز یک سفر یک هفته ایی کویری: غذا، چادر، ملحفه، پوشاك مناسب، كوله پشتي، كيسه خواب سبك، زيرانداز، كفش مخصوص پياده روي، قمقمه آب، كلاه و عينك آفتابي استاندارد، قطب نما، نقشه، لوازم بهداشتي، چراغ قوه، سوخت، طناب ، دوربين شکاری و لوازم شخصی.
برای سفر به کویر دوربین عکس برداری یا تصویر برداری و در صورت امکان دوربین دو چشمی یا تلسکوپ را فراموش نکنید.
غذاي خشكانده‌شده، مناسبت تر از غذاي تازه است، شيريني خشك، نان شيريني، انواع كنسرو، نان خشک، ميوه‌هاي خشكانده‌شده، گوشت‌ خشكانده‌شده، آجيل، حبوبات، خرما، مكمل‌هاي غذايي و … براي استفاده مناسب هستند.
حتما از هزینه اقامت می خواهید بدانید هزینه اقامت شبانه به علاوه ماست و نان داغ محلی، تخم مرغ و شیر بومی، روغن حیوانی و وعده های غذایی مجزا همراه با شتر سواری و گردش در نقاط جالب و دیدنی به همراه راهنما، هر 24 ساعت، کمتر از بیست هزار تومان است و اساسا کویریان بر عکس بسیاری از نقاط حاصل خیز کشور که امروز جولانگاه دلالان و نومن کلاچرها شده و پولهای هنگفتی بابت اسکان از مسافران می گیرند، بسیار ارزان و مناسب است امیدواریم در آینده نیز اینگونه باقی بماند و به سرنوشت شهرهای شمالی دچار نشود که یک ساحل آزاد و تمیز برای مسافران عبوری به ندرت در آن یافت می شود و گاه هزینه های سرسام آور، آدم را از سفر منصرف می کند و اعصاب ها را برهم می ریزد.
پس شتاب کنید و در قالب تورهای خانوادگی، دانش آموزی، دانشجویی و تورهای همکاران این مناطق را درنوردید و از مواهب خدادادی لذت ببرید.

زمان سفر:
بهترین زمان برای سفر به کویر فصل بهار، پائیز و زمستان به خصوص اسفند، فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه است، اما برای رفتن به کویر ماههای تیر و مرداد توصیه نمی شود، هر چند که این دیار هر فصلش زیبائی و جاذبه ی خاص خودش را دارد.
                                              

مسیرهای دسترسی
1- اما از تهران چگونه می توان دسترسی یافت: تهران، سمنان، دامغان، و تغییر مسیر به طرف جنوب و از جاده معلمان به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد دایره کامل از دیدنیها در انتظار شما است.
2-  از اصفهان از سمت شرق – نائین – جندق و روستای مصر
3-  مسیر جاده خاکی جندق به روستای مصر به طول 45 کیلومتر
4-  مسیر جاده خاکی – آسفالته در 15 کیلومتری غرب شهرستان خور به طول 50 کیلومتر تا روستای مصر است .
5-  یک مسیر فرعی هم به روستای مصر منتهی می شود از عروسان جدا میشد در این مسیر رملهای بیابان جاده را پوشانده و گاه جاده گم شده، ولی همین رملها هم بسیار دیدنی است با توجه به نقشه و همچنین راهنماییهای افراد محلی عبور از آن میسر است. و کسانی که این مسیر را انتخاب می کنند پیاده روی سختی در انتظارشان است در این مسیر آب انبار زیبایی هم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous post ثبت نام وام خرید کالا برای خبرنگاران
Next post جاده ای پرتردد و حادثه خیز با عرضی کم و دست اندازهایی تمام نشدنی؛