ثبت احوال کردکوی از گذشته تا حال

ثبت احوال بصورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و… تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرارگرفت .

به گزارش آوای کردکوی تا قبل از سال 1295 هجری شمسی ثبت وقایع حیاتی از جمله ولادت و وفات براساس اعتقادات مذهبی و سنت های رایج در کشور، با نگارش نام و تاریخ ولادت مولود در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن مجید به عمل می آمد و از افراد متوفی نیز جزء نام و تاریخ وفات آنان که بر روی سنگ قبر ایشان نگاشته می شد اثری مشاهده نمی گردید.

به تدریج فکر تشکیل سازمان متولی ثبت ولادت و وفات و نیز صدور شناسنامه برای اتباع کشور قوت گرفت. ابتدا سندی مشتمل بر 41 ماده در سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید و اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) وقت به وجود آمد؛ پس از تشکیل این اداره اولین شناسنامه به شماره 1 در بخش 2 تهران در تاریخ 16 آذر 1297 هجری شمسی به نام فاطمه ایرانی صادر گردید.

ورقه هویت خانم سید بی بی منافی النگی ساکن روستای النگ

پس ازاین دوره اولین قانون ثبت احوال مشتمل بر 35 ماده در خرداد سال 1304 هجری شمسی در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد. براساس این قانون مقرر گردید کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج از کشور باید دارای شناسنامه باشند

نخستین سند هویتی ایرانیان خارج از کشور در اسفند ‌ماه 1308 در شهر بمبئی به نام «عبدالحسین سپنتا» صادر شد. سپنتا همان کسی است که بعد‌ها نخستین فیلم ناطق ایرانی با عنوان «دختر لر» را ساخت.

 اگر چه در ایران انتخاب نام خانوادگی از سال‌های انقلاب مشروطه در میان قشر روشنفکر جامعه رواج یافته بود، اما در زمان سلطنت رضاشاه، در سال 1313 با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری شد.

گزینش نام خانوادگی

گزینش نام خانوادگی نیز، معمولا از چند روش پیروی می‌کرد که یکی از آنها پیشه نیاکان در یک قوم است. محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد)، از دیگر شیوه‌های متداول انتخاب نام خانوادگی بوده است. گاهی هم یک نام خانوادگی بر اساس شغل یا حرفه (همچون صراف، جواهریان، پزشکزاد) یا یک ویژگی بدنی یا فیزیکی (خوش‌چهره، قهرمان) بازمی‌گشت. در نهایت و با تصویب قانون مدنی کشور در سال 1313 ثبت نام خانوادگی نیز، اجباری شد.

چند نمونه از نام های خانوادگی در شهر کردکوی

آهنگر-اردشیر-غریب-کشیر -معلم-سیستانی-زاهد-عقیلی- دلاک-غلام -مازندرانی-نجار-صلبی -الوندکیا-درزی – کیا-مهدیان – ترک-زنگی-عرب-گرشاسف-حسینی-منوچهری-مسگر-رشتی-یزدی- عقیلی (سادات)- مسلمی عقیلی- رحیمی- شهریاری و غیره

نخستین سند هویتی در شهرستان کردکوی متعلق به زنده یاد سید یحیی مسلمی عقیلی فرزند شادروان آقا میر عبدل حسین است. این سند در تاریخ 17/11/1305 در کردکوی صادر شد.سید یحیی متولد 1361 بوده است.که در سن 44 سالگی برای او شناسنامه صادر شد.

ثبت احوال کردکوی قبل از سال 1360 زیر نظر اداره گرگان قرار داشت.هرچند وقت یکبار مامور ویژه برای تنظیم وفات ، ولادت ،تعویض شناسنامه و عکس دار کردند آن به کردکوی فرستاده میشد.اداره ثبت احوال کردکوی بعنوان حوزه 5 و بندر گز بعنوان حوزه 2 زیر نظر اداره گرگان فعالیت داشتند.شهر بندر گز تا سال 1375 زیر نظر اداره ثبت احوال کردکوی قرار داشت. که بداز آن بصورت یک اداره مستقل درآمد.

در بهمن ماه 1360 اداره ثبت احوال کردکوی از گرگان جدا و خود بطور مستقل به فعالیت پرداخت.تمام اسناد سجلی مردم شهرستان به کردکوی انتقال یافت.هم اکنون این اداره با 9 نفر کارمند مجرب به فعالیت مشغول است.صدور شناسنامه ، کارت ملی و تغییر نام توسط اداره ثبت احوال صورت میگیرد.

کارت هوشمند ملی در استان و شهرستان کردکوی از مرداد1394 برای تمام افراد بالای 15 سال کلید خورده است.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous post خرمن کوبی سنتی در روستای رادکان شهرستان کردکوی
Next post نحوه پیگیری سود سهام عدالت