نقش فرودگاههای محلی در توسعه گردشگری (فرودگاه محلی روستای مهترکلاته شهرستان کردکوی)

پايگاه خبري تحليلي آوای کردکوی كه از مبدا شهرستان كردكوي در غرب گلستان اداره مي شود، در گزارشي به قلم يعقوب محمودي نوشت: نقش فرودگاه هاه محلي در توسعه اقتصادي و بويژه گردشگري حائز اهميت ويژه است. يعقوب محمودي درآوای کردکوی نوشت: فرودگاه محلي در محدوده روستاي مهتركلاته از توابع شهرستان كردكوي همين ويژگيهاي توسعه اي را دارد.
موقعيت خاص جغرافياي شهرستان كردكوي، وجود رشته كوه البرز شرقي، چشم اندازهاي زيباي درختان هيركاني در چهارفصل سال، نزديكي به سواحل خزر و خليج گرگان، نواحي مناسب براي كوهنوردي، ظرفيت هاي اكوتوريستي منطقه دشت هاي زيبا و حاصل خيز و آثار تاريخي مي تواند سهم بزرگي در توسعه گردشگري محلي داشته باشد.
درحال حاضر گردشگري به عنوان بزرگترين صنعت جهان با تاثيرگذاري در سه بعد اقتصادي، اجتماعي و محيطي ضمن جلب مشاركت جامعه محلي در توسعه اقتصاد ملي با پتانسيل حفظ و حمايت از منابع طبيعي و محيط زيست باعث پايداري محيطي مي شود.
در بُعد اقتصادي گامي جهت كاهش فقر با توسعه مراكز اشتغال كوچك، افزايش و تغيير شكل منابع در معرض خطر به سمت منابع پربازده و همراه با سودمندي و توزيع درآمد برمي دارد و در بُعد اجتماعي نيز باعث كارآفريني و جلوگيري از مهاجرت، ارتباطات بيشتر همشهريان با ساير جوامع و فرهنگ هاي متنوع و شناساندن هويت محلي و رفاه و نهايتا ايجاد توسعه شهري مي گردد.
بر پايه گزارش سازمان جهاني گردشگري ايران رتبه دهم جاذبه هاي باستاني و تاريخي را در جهان دارد و يكي از امن ترين كشورهاي منطقه و حتي جهان براي گردشگران محسوب مي شود.

مطابق برنامه ريزي صورت گرفته ايران در افق چشم‌انداز 1404 به عنوان قطب گردشگري حلال در جهان سالانه بايد 20 ميليون گردشگر خارجي را جذب كند.
از سوي ديگر بايد در سال 2025 از محل ورود گردشگران خارجي سالانه 30 ميليارد دلار درآمد كسب كند و با توجه به فرا سازماني بودن صنعت گردشگري و نياز به همكاري نهادها و وزارتخانه‌هاي مختلف، سازمان متولي فرودگاه‌هاي كشور نمي‌تواند خود را در اين زمينه بدون وظيفه قلمداد ‌كند.
علاوه‌ بر سند چشم‌انداز نگاهي به برخي تجربه‌هاي بين‌المللي نيز نشان‌دهنده اين است كه تجهيز فرودگاهي به اين نشانه‌هاي فرهنگي و گردشگري بر استقبال مسافران نيز تاثير چشمگيري خواهد داشت.
حمل و نقل از اركان اصلي توريسم مي باشد و اين صنعت بعنوان يكي از مهمترين و پردرآمدترين منابع جهان بشمار مي رود.
سيستم حمل و نقل هوايي يكي از عمده ترين عناصر تشكيل دهنده صنعت گردشگري مي باشد كه بخشي از هزينه هاي گردشگران را به خود اختصاص مي دهد.
پايانه ها (فرودگاه) به شكل امروزي مكاني است كه وظيفه حمل و نقل مسافر (داخلي – خارجي) را از شهري به شهر يا استان يا كشور بر عهده داشته و هدف نهايي اش ارائه خدمات به مسافرين مي باشد.
حمل و نقل به منزله شريان هاي حياتي كشورها و چشم انداز توسعه نمادي بنيادين شهري و بديهي ترين نشانه هاي سطح توسعه در رويكرد گردشگري در منطقه به شمار مي رود.
از نگاهي ديگر حجم مبادلات جهاني، لزوم توسعه ارتباطات و سرعت و حجم عملكرد بخش حمل و نقل را به گونه فزاينده اي هويدا مي سازد، در اين ميان حمل و نقل كالا و مسافر و گردشگري، فعاليت هاي زيربنايي و زير ساختي تلقي مي شود.
استان گلستان با موقعيت جغرافيايي ويژه از 4 فصل برخوردار است و زيست بوم جذابي دارد از اين رو توسعه گردشگري در گلستان امري دور از انتظار نيست؛ توسعه اي كه مي تواند يكي از راه هاي دستيابي به توسعه پايدار اقتصادي باشد.
برنامه ريزي در مسير پيشرفت صنعت گردشگري در كنار ديگر صنايع و كشاورزي، بسياري از چالش هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي استان گلستان را برطرف خواهد كرد؛ موضوعي كه به نظر مي رسد مسئولان هم به خوبي بر آن واقف هستند.
استان گلستان خصوصا شهرستان كردكوي بدليل دارا بودن پتانسيل هاي خاص براي سرمايه گذاري در بخشهاي صنعت، تجارت و گردشگري نيازمند زيرساختهاي لازم براي توسعه در اين زمينه است و فرودگاههاي محلي (طرح گشت هوايي با هواپيماهاي فوق سبك و تك سرنشين) مهمترين نقش را در اين مسير ايفا خواهند كرد.
با توجه به ورود سالانه تعداد قابل توجهي گردشگر داخلي و خارجي به استان گلستان توسعه زيرساخت فرودگاههاي محلي لازمه رونق صنعت گردشگري بوده و نقش بسزايي در اين زمينه دارد.
از اين رو توسعه و بروز رساني فرودگاه قديمي روستاي مهتركلاته كردكوي و استفاده از گشت هوايي با هواپيماهاي فوق سبك و تك سرنشين مي تواند موجب توسعه گردشگري استان گلستان و شهرستان كردكوي شود. نویسنده: یعقوب محمودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جشنواره اقوام Previous post نقش جشنواره بین المللی اقوام گرگان  در جذب گردشگران داخلی و خارجی
خبرنگار Next post تجلیل از خبرنگاران شهرستان کردکوی