Warning: sprintf(): Too few arguments in /home/dkuyir/domains/avayekordkuy.ir/public_html/wp-content/themes/mahalo/assets/lib/breadcrumbs/breadcrumbs.php on line 252
جشنواره اقوام

نقش جشنواره بین المللی اقوام گرگان  در جذب گردشگران داخلی و خارجی

صنعت گردشگری در ساختار اقتصادی جهان نقش مهمی را ایفا می نماید  به نحوی که سومین صنعت مهم جهان محسوب می‌گردد. این صنعت  امروزه در ردیف صنعت‌های پر درآمد، پاک و کم هزینه دنیا قرار دارد و از هر 15 نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال هستند.

آوای کردکوی:در سالهای اخیر استفاده از جشنواره ها به عنوان ابزاری برای توسعه گردشگری به یک حرکت جهانی تبدیل شده است.اگرچه برخی موارد رویدادهای مذهبی و فرهنگی پرسابقه و باستانی موجود به عنوان رویدادهای گردشگری متداول شده اند، درمواردی جشنواره های جدید با هدف جذب بازدیدکنندگان به یک استان یا منطقه ارتقا ِ یافته است.

جشنواره ها و رویدادها دارای یک تاریخ پرپیچ و خم و ادغام سنت های گذشته های مختلف هستند که این جشنواره ها دوباره در جامعه معاصر از اواسط قرن بیستم به بعد رونق  یافته اند و بسیاری از محققان به پتانسیل گردشگری آن اشاره می کنند.جشنواره ها میتواند حرکتی بسوی مصرف تجربه ها و سنت ها و معرفی آنها باشد.

جشنواره اقوام می تواند بیان کننده هویت مردم،یک حس مکان،و هویت متجانس و شخصی مردم شود.و بروری تولید مکانها بعنوان مقاصد گردشگری تاثیر داشته باشند.برگزاری جشنواره‌های اقوام چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی – یکی از منابع مهم کسب درآمد از محل گردشگری فرهنگی است.

جشنواره‌های ملی علاوه بر جنبه شادمانی عمومی که در جامعه ایجاد می‌کنند، باورهای کهن و عمیق انسانی و اخلاقی را نیز با خود از میان هزاره‌ها گذر داده و به روزگار ما رسانده‌اند که توجه به آن ها می‌تواند در تحکیم روابط اجتماعی و عاطفی درجامعه موثر باشد.

بررسی‌های آماری صورت گرفته است، نشان می‌دهد که جشنواره‌های فولک یا فرهنگ عامیانه، نقش مؤثری در رونق اقتصادی جوامع محلی و توسعه گردشگری فرهنگی دارند. علاوه بر این، بالا بردن آگاهی در حوضه مردم شناسی، دسترسی به امکانات و ایجاد فرصت‌ برای سرمایه گذاری در اقتصادهای محلی را فراهم می‌آورند.

پرواضع ترین دلایل برای محبوبیت جشنواره های اقوام به عنوان یک ابزار ارتقاِ گردشگری می توان به افزایش تقاضا برای گردشگری محلی ،بهبود تصویر یک مکان برای گردشگراشاره کرد.

لزوم برنامه ریزی بهتر برای برگزاری جشنواره های  اقوام ایرانی در گلستان

جشن‌های ایرانی در پاسداشت فرهنگ کهن ایرانی، فرصتی مناسب‌ برای سرمایه گذاری در اقتصاد محلی را فراهم می‌آورند. این جشن‌ها و آیین‌های اقوام که برگزار می شود به نوعی ، از مهم ترین جشنواره هایی هستند که احیای آن ها می‌تواند جان تازه ای به گردشگری ایران بدمد .هرچند جشنواره اقوام ایرانی تنها گام‌ کوچکی در زمینه توسعه صنایع بزرگ گردشگری محسوب می‌شوند.

باید باور داشت اهداف و نتایجی که می توان در پس اجرای جشنواره بین المللی در گرگان انتظارش را کشید ، تقویت و ارتقای هم‌گرایی و وحدت قومیت های مختلف ایران اسلامی در کنار معرفی جاذبه ها،سنتها،فرهنگها و فراهم آوردن شرایط مناسب اقتصادی به خصوص در زمینه توسعه اقتصاد گردشگری روستا محور است.

جشنواره بین المللی استان گلستان  اگر با برنامه ریزی دقیق همراه شود، می تواند سرآغاز تحول در اقتصاد استان، افزایش ظرفیت های  گردشگری، شناساندن فرهنگ ها، آداب و رسوم، موسیقی و صنایع دستی نگارستان ایران و تقویت اقتصاد گردشگری منطقه شمال کشور شود.

نویسنده:یعقوب محمودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Previous post سرهنگ حسین قدمگاهی: مهمترین رسالت خبرنگاران امیدآفرینی و تزریق آن در جامعه است
Next post نقش فرودگاههای محلی در توسعه گردشگری (فرودگاه محلی روستای مهترکلاته شهرستان کردکوی)